neděle 27. května 2012

The Daring Bakers’ May 2012 Challenge: CHALLAH BACK, Y’ALL!

Když jsem si četla květnovou výzvu odvážných pekařů, nevěděla jsem, co to je Challah. Teď už to vím. Budu citovat českou Wikipedii:

Chala (hebrejsky: חלה‎‎), nazývaná také barches, je speciální chléb, který pečou aškenázští a někteří sefardští Židé na šabatové a sváteční hostiny.
Podle židovských tradic začíná šábesové a sváteční jídlo požehnáním nad dvěma bochníky chleba (ha-moci). Tyto „dva bochníky“ (hebrejsky: lechem mišne) jsou připomínkou, jak Židům, putujícím během exodu z Egypta padala z nebe mana. Mana nepadala během šabatu a svátků, avšak namísto toho den před šabatem a svátky spadla dvojitá porce.
Tak asi tak  Já jsem si to přečetla až o něco později, takže mi v troubě voněla vánočka, věnec a tři pletence.


15 g sušeného droždí, 240 ml teplé vody, 100 g hnědého cukru, 115 g Hery, 2 lžičky soli, 3 velká vejce, 280 g celozrnné mouky, 280 g hladké mouky, 50 g ovesných vloček

Sušené droždí rozmícháme v horké vodě a necháme odpočinout, dokud nezačne droždí pěnit. Potom přidáme vejce, cukr, máslo, obě mouky a vločky. Mícháme a přisypáváme mouku, dokud těsto není hladké a elastické a odlepuje se od stěn. Přikryjeme teplou utěrkou a necháme kynout na teplém místě, až těsto zdvojnásobí svůj objem.

Potom těsto vyklopíme a rozdělíme na dvě části a upleteme z nich vánočky. Použila jsem systém ze tří copů spodní díl, tři copy prostřední část a vrchní část je ze dvou copů.

Dáme na pečící papír a pomažeme rozšlehaným vejcem a posypeme rozinkami, oříšky, slunečnicovými semínky...

Pečeme ve vyhřáté troubě na 180°C asi 15 minut nebo dokud není špejle po vpíchnutí suchá a vánočky nemají krásnou zlatou barvu.

   

  











6 komentářů:

  1. to vypadá úžasně, hned bych si dala :-) mám hrozně ráda vánočku a vše z kynutého těsta, jen to jaksi ještě moc neumím :-( :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na kynutém těstě toho moc není. Já vždycky těsto uzavřu do plastové misky s plastovým víkem a nechám kynout. Teď jsem to nechala překynout, těsto mi málem uteklo z mísy. :-)

      Vymazat
  2. Jaka byla? Ja jsem pouzila jiny recept, tak jsem zvedava :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla moc dobrá, docela mě překvapilo, že těsto po upečení bylo dlouho vláčné.

      Vymazat
  3. Krásný věnec,a zajímavé čtení :)

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tisk

Print Friendly and PDF